Clusterhoofdpijn – Fysiotherapie de Jong/ Samen Beter – UIthoorn

Fysiotherapie de Jong/ Samen Beter

Header afbeelding

Wij zijn telefonisch bereikbaar op 029756666106-25397767 (Uithoorn) of 06-15928525 (Mijdrecht)

Of stuur ons een WhatsApp bericht bericht!

Locaties

Wij hebben locaties in Uithoorn en Mijdrecht!

Vindt hier meer informatie.

Samen beter!

Samen Beter! staat voor een optimaal behandelresultaat samen met de fysiotherapeut. De patiënt staat hierbij altijd centraal. Ons enthousiaste en vakkundig team van fysiotherapeuten staat voor je klaar!

Clusterhoofdpijn

Neuralgie van Horton

Foto Neuralgie van Horton

Clusterhoofdpijn is een uiterst pijnlijke vorm van hoofdpijn. Het wordt ook wel de ‘neuralgie van Horton’ genoemd. De pijn bevindt zich meestal rond het oog.

Andere vormen van hoofdpijn zijn spanningshoofdpijn, hoofdpijn door medicijnen, migraine en cervicogene hoofdpijn.

Beschrijving van de aandoening

De hoofdpijn kan chronische of episodisch zijn. Bij episodische clusterhoofdpijn is er gedurende twee weken tot drie maanden sprake van extreem hevige hoofdpijnaanvallen. Deze kunnen zelfs tot acht keer per dag optreden. Bij de chronische vorm zijn er geen pijnvrije perioden. De aanvallen kunnen elke dag weer optreden. In de meeste gevallen zijn de klachten episodisch van aard.

Oorzaak en ontstaanswijze

Het schijnt dat de hypothalamus en andere hersengebieden een rol van betekenis spelen tijdens de clusterhoofdpijn aanvallen. Verder is er nog veel onbekend over de exacte oorzaak.

Klachten en verschijnselen

• Hevige, scherpe, stekende pijnscheuten, meestal rond het oog.
  • De pijn wordt aan één zijde gevoeld.
  • Een aanval duurt 5 minuten tot drie uur.
  • De klachten treden vaak tijdens het slapen op.
  • De patiënt weet meestal niet wat te doen en wordt onrustig. Men kan gaan rondlopen of kruipen.
  • Het oog kan tranen en de neus kan gaan lopen of verstoppen.
  • Behandeling

De behandeling bestaat meestal uit het toedienen van medicijnen. In ernstige gevallen kan er voor een operatie of zenuwblokkade gekozen worden.